C+L logo 72ppi.png

Herval voorkomen

Rose ging na haar burn-out terug aan de slag. Vooraf maakte ze een lijstje van aandachtspunten dat als geheugensteun dient of om herval te voorkomen. Dat mochten wij online zetten zodat jullie er gebruik van kunnen maken.


Wat heb je geleerd? Van jezelf?

  • Oppassen met té veel hooi op de vork te nemen.

  • Neen durven zeggen als er geen ruimte is

  • Belang ontspanning: niet blijven doorgaan

  • Opmerkingen over werk niet persoonlijk opnemen

  • Niet voor alles verantwoordelijkheid opnemen

  • Problemen van anderen niet als mijn problemen nemen en die willen oplossen voor hen

  • Fysieke signalen niet verwaarlozen

  • Opletten met voeding


Waarop moet je blijven letten?

  • Te veel te willen doen…zeker in situaties waar er veel werk ligt blijft dit een risico >> belang op voorhand dit met leidinggevende te bekijken

  • Belang afbakening: wie doet wat.

  • Geleidelijk aan opbouwen!

  • Letten op fysieke signalen

  • Opgepast met saaie routine matige opdrachten. Belang goede mix.

  • Regelmatige zelf evalueren

  • Opgepast met losse eindjes!

  • Hoe houd je je werk en privé voldoende in balans?

  • Werk op het werk laten

  • Inschakelen huishoudhulp zodat er ruimte is om echt te rusten

  • Voldoende rustmomenten inbouwen

  • Leuke dingen mogen er niet overschieten!

  • Kidsactiviteiten: verdeelrol andere ouders

  • Belang me-time. Dit ook inplannen


Herken tijdig je signalen: wat zijn signalen die je waarschuwen?

  • Hoofdpijn

  • Pijn in rug/nek

  • Moeilijker slapen

  • Prikkelbaarheid

  • Piekeren

  • Aan een aantal mensen (privé en op werk) gevraagd om me laten weten als ik in overdrive ga


Welke acties ga je ondernemen als de signalen zich voordoen?

  • Extra ontspanningsmomenten inbouwen

  • Oorzaken bekijken

  • Oplossingen in kaart brengen: korte/midden/lange termijn

  • Tijdig dit bespreken met leidinggevende


Welke situaties zijn voor mij een risico?

  • Vast rijden op praktische beslommeringen

  • Té veel opdrachten

  • Opdrachten waarvan niet duidelijk is voor wie ze zijn.

  • Repetitieve taken